Den något äldre boken ”Strategic Brand Communication Campaigns”
(1999) behandlar bland annat förståelsen mellan konsumenter och deras
relation till varumärken, samt hur man skapar en effektiv kampanj. Boken
innehåller både fakta och intressanta exempel ur företagsvärlden.
”Brands have been at
the core of advertising and selling almost since time began”. (Schultz och
Barnes 1999, s. 35) Ändå är det först på senare dagar som varumärket i sig har
blivit viktigt. Då ansågs företagets aktiviteter vara mer värdefulla, och
själva varumärket föll således i skymundan. Idag är det inte längre så! ”Brands can be bought and sold. They can be
franchised or rented. They can be protected domestically and globally. (Schultz
och Barnes 1999, s. 36)
Man brukar tala om ”brand associations”, vilket betyder
att konsumenten kopplar ihop ett varumärke med en tidigare upplevelse eller
känsla. Exempelvis, Coca-Cola associeras med ord som törst, kallt och uppfriskande.
United Airlines var ett av exemplen i boken. Där beskrevs
kort- och långsiktiga motiv, samt kort- och långsiktiga budskap gällande ett
varumärke. United Airlines långsiktiga motiv är, exempelvis ”Milage
Plus” som erbjuder belöning för flygbolagets ”frequent flyers”. Tanken är att gynna varumärkeslojalitet. Ett
kortsiktigt motiv för United Airlines är att minska på biljettpriserna till
vissa destinationer, som är mindre populära. Hur är det då med budskapen? Jo,
de långsiktiga budskapen kunde under slutet av 1990-talet synas i TV-rutan, där
United Airlines använde sig av ”the Rising theme”. Reklamen gick
enligt följande: ”Who’s responsible for
me when I fly? In a word, us”. De kortsiktiga budskapen kunde man
däremot hitta i tidningar, där läsarna informerades om ökade flygmöjligheter.
Slutligen vill jag påpeka att boken jag läste var över 10 år
gammal, och det märktes också på vissa ställen. Då boken behandlade ”brand
building” saknade jag kommunikationsverktyg som Facebook, Twitter, bloggar m.m.
Dessutom skulle bilderna i boken gärna ha fått vara i färg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar