Jag läste boken Reklameffekter – Strategi,
utformning och medieval - En bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam av Ulf Dahlqvist och Magnus Linde (2002). Jag valde
boken eftersom dess namn väckte mitt intresse men jag ville också se om en
kortare bok (sammanlagt 164 sidor) kan ge mig en klar och koncis bild om
ämnesområdet marknadskommunikation. Boken består av 6 korta kapitel och all
information presenteras i mycket koncentrerad form. Den någorlunda förenklad
bild av marknadskommunikation som boken ger hjälper läsaren att koncentrera sig
på det väsentligaste… men förutsätter samtidigt också en viss grad av tidigare
kännedom om ämnesområdet. Boken handlar om delvis samma saker som jag redan
tidigare läste om i Optimal marknadskommunikation av Micael Dahlen och
Fredrik Lange (2003). Boken Reklameffekter (Dahlqvist & Linde
2002:23) går emellertid också ut på att presentera ”en modell över hur man kan
strukturera sitt kommunikationsarbete” vilket jag tyckte var särskilt
intressant.
Dahlqvist & Linde (2002:60-67, 75) nämner fem
olika strategier som går att använda när man ”strukturerat och målmedvetet”
arbetar mot effektiv marknadskommunikation:
- Nollmotivationsstrategi = går att använda när målgruppen inte ännu känner till en produkt/ett varumärke. Handlar inte om att satsa stora pengar på marknadsföring utan om att man särskiljer sig från sina konkurrenter med hjälp av marknadskommunikation. Det räcker inte att man finns på marknaden utan man måste också vinna plats i sin målgrupps medvetande.
- Rationell strategi = lämplig när målgruppen känner stort intresse för en produkt/ett varumärke och ser på marknadskommunikation på ett rationellt sätt. Handlar om att aktivera målgruppen och få människor att ta del i marknadskommunikationen. Risken är att man passiverar människor genom att ställa för höga krav på deras motivation (t.ex. en annons som innehåller mycket text förutsätter att man tar del i innehållet genom att läsa texten).
- Känslomässig strategi = lämplig när målgruppen har hög motivation och förhåller sig till marknadskommunikation på ett emotionellt sätt. Handlar om att appellera till målgruppens känslor.
- Repetitiv strategi = handlar om upprepning av enkel marknadskommunikation. Dahlqvist & Linde (2002:65) konstaterar i detta sammanhang att ”hjälper inget annat får man tjata”. Denna strategi passar bra ihop med målgrupper som har låg motivation och ser rationellt på marknadskommunikation. Används ofta i marknadsföring av konsumtionsvaror såsom hårvårdsprodukter.
- Social strategi = lämplig när målgruppen har låg motivation och förhåller sig emotionellt till marknadskommunikation. Enligt Dahlqvist & Linde (2002:66) koncentrerar man sig här främst på att kommunicera budskapet ”köp så får du vara med” till målgruppen. (Dahlqvist & Linde 2002:60-67, 75.)
Dahlqvist & Linde (2002:68, 76) framhäver
vidare att marknadskommunikation är en kontinuerlig process som förutsätter ständig
kontroll. Enligt Dahlqvist & Linde (2002:68-70, 76) innebär ”Darwinmodellen”
att man kontrollerar sin marknadskommunikation vid på förhand bestämda tidpunkter
och gör ändringar via ”revision, evolution eller revolution” vid behov:
- Revision = man följer en på förhand bestämd plan och gör små justeringar ”efter intern kontroll”.
- Evolution = man följer en på förhand bestämd långsiktig plan som justeras enligt ”externt påverkande faktorer”.
- Revolution = man överger en på förhand bestämd långsiktig plan och börjar agera enligt en helt ny plan. (Dahlqvist & Linde 2002:68-70, 76.)
Dahlqvist & Linde (2002:73-74, 76) berättar
vidare om ett problematiskt tillstånd som kallas för ”Kinasjukan” och som
innebär att man gör ständigt ”små eller stora revolutioner”. Detta sätt att
arbeta är oekonomiskt och försvårar också skapandet av en enhetlig image för
företaget. (a.a.)
Boken Reklameffekter – Strategi, utformning och
medieval av Ulf Dahlqvist och Magnus Linde (2002) är överlag mycket
intressant och beskriver bra hur man kan gå till väga när man börjar skapa en
marknadskommunikationsstrategi. Om man emellertid behöver mer djupgående
information om marknadskommunikation är boken Optimal marknadskommunikation
av Micael Dahlen och Fredrik Lange (2003) ett bättre val.
Litteratur:
Litteratur:
Dahlen, M., Lange, F. (2003): Optimal marknadskommunikation. Liber Ekonomi: Malmö.
Dahlqvist, U., Linde, M. (2002): Reklameffekter – Strategi, utformning och medieval - En bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam. Liber AB: Malmö. S. 5-168.
Dahlqvist, U., Linde, M. (2002): Reklameffekter – Strategi, utformning och medieval - En bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam. Liber AB: Malmö. S. 5-168.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar