Boken ”Brändikäs” (2010) som givetvis är
skriven på finska bjuder på idéer, tankar och exempel kring ämnet varumärken.
Efter några lästa sidor ställde jag mig själv frågan ”varför valde jag den här boken?”. Den är inte en typisk bok
med intressanta teorier, utan istället mer en reflektion av skribentens egna upplevelser
och egna åsikter – rakt på sak.
Ett varumärke
kan vara vad som helst – you name it!
En människa, en produkt, en tjänst, ett parti, ett land, en by eller en stad.
Ett varumärke är inte bara ytan, utan i ett varumärke finns hjärtat med. Man
kan säga att det bästa varumärket överskrider motpartens förväntningar. (Kasnäs by på bilden)
Väldigt ofta
händer det att förtaget har en helt annan bild av sig själva än vad kunderna
har. Enligt en undersökning gällande en av de största möbelaffärerna i Finland,
visade det sig att kunderna såg företaget som ”en grå tjänsteman”. Här motsvarade alltså kundernas tankar inte
företagets mål. Hela 80 % av alla köpbeslut gör vi idag genom rekommendationer
av våra bekanta. Rekommendationer söks också allt mer via Internet nuförtiden.
Sounio skriver
att råvaran av Coca Cola kostar under en till två cent, medan den slutliga produkten
är hundra gånger så dyr. Detta får mig som läsare att undra över ”en till två cent av vad då?”. Förutom
detta exempel, tycker jag att också andra påståenden i boken ibland blir otydliga.
Vissa saker håller jag inte heller med om. Exempelvis, att man aldrig skulle
köpa en sak på grund av ett behov. Men mat är ju någonting som vi alla behöver.
Går jag till butiken och köper bröd, så gör jag det antagligen för att jag är
hungrig. Alltså finns det ett behov.
Jag tänker
avsluta detta inlägg med denna fråga från boken; ”Miten olet ikuisesti mielessä?”.
En stor utmaning för vilket varumärke som helst.
En stor utmaning för vilket varumärke som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar