22 apr. 2013

Bokrapport 2


Boken ”Brändikäs” (2010) som givetvis är skriven på finska bjuder på idéer, tankar och exempel kring ämnet varumärken. Efter några lästa sidor ställde jag mig själv frågan ”varför valde jag den här boken?”. Den är inte en typisk bok med intressanta teorier, utan istället mer en reflektion av skribentens egna upplevelser och egna åsikter – rakt på sak.

Ett varumärke kan vara vad som helst – you name it! En människa, en produkt, en tjänst, ett parti, ett land, en by eller en stad. Ett varumärke är inte bara ytan, utan i ett varumärke finns hjärtat med. Man kan säga att det bästa varumärket överskrider motpartens förväntningar. (Kasnäs by på bilden)   


Väldigt ofta händer det att förtaget har en helt annan bild av sig själva än vad kunderna har. Enligt en undersökning gällande en av de största möbelaffärerna i Finland, visade det sig att kunderna såg företaget som ”en grå tjänsteman”. Här motsvarade alltså kundernas tankar inte företagets mål. Hela 80 % av alla köpbeslut gör vi idag genom rekommendationer av våra bekanta. Rekommendationer söks också allt mer via Internet nuförtiden.

Sounio skriver att råvaran av Coca Cola kostar under en till två cent, medan den slutliga produkten är hundra gånger så dyr. Detta får mig som läsare att undra över ”en till två cent av vad då?”. Förutom detta exempel, tycker jag att också andra påståenden i boken ibland blir otydliga. Vissa saker håller jag inte heller med om. Exempelvis, att man aldrig skulle köpa en sak på grund av ett behov. Men mat är ju någonting som vi alla behöver. Går jag till butiken och köper bröd, så gör jag det antagligen för att jag är hungrig. Alltså finns det ett behov.


Jag tänker avsluta detta inlägg med denna fråga från boken; ”Miten olet ikuisesti mielessä?”
En stor utmaning för vilket varumärke som helst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar