8 apr. 2013

Boken Marketing Communications: A European Perspective



Jag läste boken Marketing Communications: A European Perspective av Patrick de Pelmacker, Maggie Geuens och Joeri Van den Bergh.  Boken är nästan 600 sidor lång d.v.s. jag kommer inte att diskutera allt som finns i den men istället ta upp de intressantaste.


Kapitel 11 om sponsorering var den som väckte intresse. Sponsorering är en viktig del av ” the Communications mix”. Budjeten av sponsorering håller på att öka och sponsorering av evenemang och olika orsaker har blivit mera diverse. Boken tar upp fyra typer av sponsorering. Dessa är sponsorering som har att göra med ”event-related”, ”cause-related”, ”ambush” eller ”broadcasting”. Sponsorering kan definieras som en investering i en aktivitet, i gengäld för tillgång till den kommersiella potential som associeras med denna aktivitet. ”Event-related” sponsorering är den mest använda och kända sättet. Den används till olika evenemang såsom sport, konst, kultur och underhållning. ”Cause-related” eller välgörenhet är det äldsta sponsoreringssättet. ”Ambush marketing” hade jag aldrig förr hört om. Det sker när en organisation medvetet söker en förening med ett särskilt evenemang utan att betala avgifter för sponsorering, för att övertyga publiken att organisationen är ett legitimt eller huvudsponsor. Detta kan göras genom sponsorering av media som täcker evenemanget, sponsorering av subkategorier inom evenemanget såsom ett lag eller en spelare, göra reklam eller promotion under evenemanget. ”Broadcast” eller program sponsorering är ett ökande fenomen. Olika typer av ”broadcast” sponsorering kan särskiljas. Att nämna namnet på en sponsor i ett tv-program heter billboarding: ”detta program har producerats tillsammans med företaget x”. Produktplacering är om sponsorns produkt används under programmet. Prissponsorering är sponsorering som betalar för priserna eller som beviljar priserna som är nämnda i programmet. 

Här är exempel på dessa olika typer av sponsorering:

"Event-related"

 "Cause-related" 
"Ambush marketing"
"Broadcasting" - Produktplacering




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar