Jag läste boken Marketing
Communications: A European Perspective av Patrick de Pelmacker, Maggie
Geuens och Joeri Van den Bergh. Boken är
nästan 600 sidor lång d.v.s. jag kommer inte att diskutera allt som finns i den
men istället ta upp de intressantaste.
Kapitel 11 om
sponsorering var den som väckte intresse. Sponsorering är en viktig del av ”
the Communications mix”. Budjeten av sponsorering håller på att öka och
sponsorering av evenemang och olika orsaker har blivit mera diverse. Boken tar
upp fyra typer av sponsorering. Dessa är sponsorering som har att göra med ”event-related”,
”cause-related”, ”ambush” eller ”broadcasting”. Sponsorering kan definieras som
en investering i en aktivitet, i gengäld för tillgång till den kommersiella
potential som associeras med denna aktivitet. ”Event-related” sponsorering är
den mest använda och kända sättet. Den används till olika evenemang såsom
sport, konst, kultur och underhållning. ”Cause-related” eller välgörenhet är
det äldsta sponsoreringssättet. ”Ambush marketing” hade jag aldrig förr hört
om. Det sker när en organisation medvetet söker en förening med ett särskilt
evenemang utan att betala avgifter för sponsorering, för att övertyga publiken
att organisationen är ett legitimt eller huvudsponsor. Detta kan göras genom
sponsorering av media som täcker evenemanget, sponsorering av subkategorier
inom evenemanget såsom ett lag eller en spelare, göra reklam eller promotion
under evenemanget. ”Broadcast” eller program sponsorering är ett ökande
fenomen. Olika typer av ”broadcast” sponsorering kan särskiljas. Att nämna
namnet på en sponsor i ett tv-program heter billboarding: ”detta program har
producerats tillsammans med företaget x”. Produktplacering är om sponsorns
produkt används under programmet. Prissponsorering är sponsorering som betalar
för priserna eller som beviljar priserna som är nämnda i programmet.
Här är exempel på dessa olika typer av sponsorering:
"Event-related"
"Cause-related"
"Ambush marketing"
"Broadcasting" - Produktplacering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar