Jag har studerat marknadsföring bitvis vid sidan av andra studier samt projekt- och
korttidsjobb och har till exempel avlagt grundkursen redan för många år
sedan. Därför känns det ibland att jag inte även kommer ihåg alla
grundbegrepp i marknadsföring. Förstås har jag försökt gå igenom på nytt
några marknadsföringens grunder men det är i alla fall lätt att märka
att jag lär mig många nya saker varje vecka. Jag har bland
annat bekantat mig i olika områden/undersökningsteman inom
marknadsföring och speciellt marknadskommunikation; det här innehåller
såväl PR, sociala medier och olika sätt att använda dem för att dela
information och idéer samt kommunicera med människor, intern
kommunikation som branding.
Nu förstår jag bättre än i början av kursen vilket roll
marknadskommunikation har i marknadsföring och att den måste samverka
med andra marknadsföringens viktiga P-bokstäver: man kan inte bara
upphinna en ny produkt eller service och sedan försöka marknadsföra den
utan redan i utvecklingsskedet borde man fundera på
marknadskommunikation. Det är också viktigt att komma ihåg att
marknadskommunikation måste vara i linje med till exempel pris- och
leveransbeslut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar