8 apr. 2013

Kursens giv hittills

Jag har studerat marknadsföring bitvis vid sidan av andra studier samt projekt- och korttidsjobb och har till exempel avlagt grundkursen redan för många år sedan. Därför känns det ibland att jag inte även kommer ihåg alla grundbegrepp i marknadsföring. Förstås har jag försökt gå igenom på nytt några marknadsföringens grunder men det är i alla fall lätt att märka att jag lär mig många nya saker varje vecka. Jag har bland annat bekantat mig i olika områden/undersökningsteman inom marknadsföring och speciellt marknadskommunikation; det här innehåller såväl PR, sociala medier och olika sätt att använda dem för att dela information och idéer samt kommunicera med människor, intern kommunikation som branding.

Nu förstår jag bättre än i början av kursen vilket roll marknadskommunikation har i marknadsföring och att den måste samverka med andra marknadsföringens viktiga P-bokstäver: man kan inte bara upphinna en ny produkt eller service och sedan försöka marknadsföra den utan redan i utvecklingsskedet borde man fundera på marknadskommunikation. Det är också viktigt att komma ihåg att marknadskommunikation måste vara i linje med till exempel pris- och leveransbeslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar