Jag läste boken Building
Strong Brands av David A Aaker. Varumärkes positionering är det som Kungsvägens
musiker behöver. Dessa fyra delar av varumärkes positionering tycker jag att skulle
kunna vägleda oss i vårt projekt.
Varumärkes positioneringen består enligt Aaker
(1996) av fyra delar; 1) en del av märkesidentiteten och värde proposition, 2)
målgruppen, 3) aktiv kommunikation, 4) demonstrerad makt.
1. Del av
märkesidentitet och värde propositioner
När man har positionerat
varumärket, kan märkesidentiteten och värde propositioner utvecklas. De behöver
inte vara det som ska kommuniceras utåt, det gör varumärkes positioneringen.
Positioneringen kan också ändras utan att identiteten eller värde propositioner
behöver ändras. (Aaker 1996)
2. Målgruppen
Positioneringen ska visa
vilken målgrupp man har. Det kan finnas både primära och sekundära målgrupper. (Aaker
1996).
3. Aktiv
kommunikation
Med aktiv kommunikation
i samband med varumärkes positionering menas att det kommer finnas specifika
kommunikationsmål som fokuserar på att förändra eller stärka
varumärkesbilden. (Aaker 1996)
4. Demonstrerad makt
Varumärkes
positioneringen ska visa en makt över konkurrenter. Det viktiga med
positioneringen är att det visar en punkt där man är bättre än andra som är
en del av värde propositioner och vara särskiljande. (Aaker 1996)
”Märkesidentitet är en unik
uppsättning av varumärkesassociationer som varumärkesstrategen strävar att
skapa eller bibehålla. Dessa associationer representerar vad märket står för
och antyder ett löfte till konsumenter från organisationens medlemmar.” (Aaker 1996)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar