23 apr. 2013

Building Strong Brands


Jag läste boken Building Strong Brands av David A Aaker. Varumärkes positionering är det som Kungsvägens musiker behöver. Dessa fyra delar av varumärkes positionering tycker jag att skulle kunna vägleda oss i vårt projekt.
 
Varumärkes positioneringen består enligt Aaker (1996) av fyra delar; 1) en del av märkesidentiteten och värde proposition, 2) målgruppen, 3) aktiv kommunikation, 4) demonstrerad makt.

1. Del av märkesidentitet och värde propositioner
När man har positionerat varumärket, kan märkesidentiteten och värde propositioner utvecklas. De behöver inte vara det som ska kommuniceras utåt, det gör varumärkes positioneringen. Positioneringen kan också ändras utan att identiteten eller värde propositioner behöver ändras. (Aaker 1996)

2. Målgruppen
Positioneringen ska visa vilken målgrupp man har. Det kan finnas både primära och sekundära målgrupper. (Aaker 1996).

3. Aktiv kommunikation
Med aktiv kommunikation i samband med varumärkes positionering menas att det kommer finnas specifika kommunikationsmål som fokuserar på att förändra eller stärka varumärkesbilden. (Aaker 1996)

4. Demonstrerad makt
Varumärkes positioneringen ska visa en makt över konkurrenter. Det viktiga med positioneringen är att det visar en punkt där man är bättre än andra som är en del av värde propositioner och vara särskiljande. (Aaker 1996)


”Märkesidentitet är en unik uppsättning av varumärkesassociationer som varumärkesstrategen strävar att skapa eller bibehålla. Dessa associationer representerar vad märket står för och antyder ett löfte till konsumenter från organisationens medlemmar.” (Aaker 1996)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar