Vi fick som uppdrag att läsa en bok om
marknadskommunikation. Jag valde boken Optimal marknadskommunikation av
Micael Dahlen och Fredrik Lange från år 2003. Boken är lång (sammanlagt 467
sidor) men tydligt uppdelad i fyra temaområden.
De två första temaområdena som Dahlen och Lange
(2003) tar upp i sin bok är: ”marknadskommunikationens grunder” och
”målsättning och målgrupp”. Jag läser boken i två bitar och rapporterar om de
två återstående teman lite senare. Boken innehåller praktiska exempel och är
överlag mycket informativ.
Dahlen och Lange (2003:20) framhäver bl.a. följande
saker:
- Konsumentbeteendet ligger till grund för all marknadskommunikation - vad vill konsumenterna ha?
- Målgrupper är viktiga - vem vill man nå?
- Marknadskommunikation ska alltid ha ett visst mål - vad är en önskvärd respons? (a.a.)
Boken är intresseväckande och därför också
lättläst. Det stora antalet praktiska exempel underlättar läsandet och knyter
teorin till verkligheten. Dahlen & Lange (2003:24-25) hänvisar exempelvis
till Engel, Blackwell och Miniards (1995) välkända teori om konsumenters
köpbeslutsfattandeprocess i fem steg:
1.
behovsidentifikation
2.
informationssökning
3.
alternativutvärdering
4.
köp
5.
utvärdering
efter köpet
En sak som Dahlen & Lange (2003:34-35)
diskuterar i samband med informationssökning och som jag känner igen i mitt
eget konsumentbeteende är ”pågående sökning”, vilket innebär att jag som
konsument har ett stort intresse av en produkt och bekantar mig med
produktinformationen bara för nöjes skull. Dahlen & Lange (2003:25-26) konstaterar
vidare att det är möjligt att ”påverka konsumenterna under hela köpprocessen”
med marknadsföringens medel.
Boken fick mig att tänka noggrannare på den
marknadskommunikation som jag möter i mitt dagliga liv och hur jag brukar reagera
på reklam som jag ser. Jag var många gånger tvungen att medge att mitt eget
beteende som konsument stämmer överens med det konsumentbeteende som beskrivs i
boken. Jag känner igen de flesta företag/produkter som nämns i boken och kunde
därför lätt relatera det jag läste i boken till verkligheten.
En produktkategori som jag tillfälligt hade ett
stort intresse av var smarttelefoner. Under cirka tre månader i slutet av förra
året sökte jag massor av information gällande smarttelefoner. Jag såg på
Youtube-videon där man jämförde olika smarttelefonmodeller med varandra och fäste
lätt uppmärksamhet vid olika företags marknadsföringsåtgärder. Slutresultatet
av mitt intresse var att jag köpte en ny mobiltelefon. På grund av mitt
intresse var jag mycket receptiv mot all marknadskommunikation gällande
produktgruppen ”smarttelefoner”. Jag kommer säkert att ha nytta av en djupare
förståelse av både mitt eget beteende som konsument och av
marknadskommunikation i allmänna drag. Både som konsument och
marknadsförare.
Den här Nokia Lumia 920 demo videon visar vilken
typ av information som finns tillgänglig på Youtube om smarttelefoner: http://www.youtube.com/watch?v=0lAi1fVfXl8
Litteratur:
Dahlen, M., Lange, F. (2003): Optimal marknadskommunikation. Liber Ekonomi: Malmö. S. 9-184. Delar I & II / Kapitel 1-7.
Dahlen, M., Lange, F. (2003): Optimal marknadskommunikation. Liber Ekonomi: Malmö. S. 9-184. Delar I & II / Kapitel 1-7.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar