1 apr. 2013

En intressant bok om marknadskommunikation



Vi fick som uppdrag att läsa en bok om marknadskommunikation. Jag valde boken Optimal marknadskommunikation av Micael Dahlen och Fredrik Lange från år 2003. Boken är lång (sammanlagt 467 sidor) men tydligt uppdelad i fyra temaområden.

De två första temaområdena som Dahlen och Lange (2003) tar upp i sin bok är: ”marknadskommunikationens grunder” och ”målsättning och målgrupp”. Jag läser boken i två bitar och rapporterar om de två återstående teman lite senare. Boken innehåller praktiska exempel och är överlag mycket informativ.

Dahlen och Lange (2003:20) framhäver bl.a. följande saker:
    • Konsumentbeteendet ligger till grund för all marknadskommunikation - vad vill konsumenterna ha?
    • Målgrupper är viktiga - vem vill man nå?
    • Marknadskommunikation ska alltid ha ett visst mål - vad är en önskvärd respons? (a.a.)
Boken är intresseväckande och därför också lättläst. Det stora antalet praktiska exempel underlättar läsandet och knyter teorin till verkligheten. Dahlen & Lange (2003:24-25) hänvisar exempelvis till Engel, Blackwell och Miniards (1995) välkända teori om konsumenters köpbeslutsfattandeprocess i fem steg:

1.    behovsidentifikation
2.   informationssökning
3.   alternativutvärdering
4.   köp
5.    utvärdering efter köpet

En sak som Dahlen & Lange (2003:34-35) diskuterar i samband med informationssökning och som jag känner igen i mitt eget konsumentbeteende är ”pågående sökning”, vilket innebär att jag som konsument har ett stort intresse av en produkt och bekantar mig med produktinformationen bara för nöjes skull. Dahlen & Lange (2003:25-26) konstaterar vidare att det är möjligt att ”påverka konsumenterna under hela köpprocessen” med marknadsföringens medel.

Boken fick mig att tänka noggrannare på den marknadskommunikation som jag möter i mitt dagliga liv och hur jag brukar reagera på reklam som jag ser. Jag var många gånger tvungen att medge att mitt eget beteende som konsument stämmer överens med det konsumentbeteende som beskrivs i boken. Jag känner igen de flesta företag/produkter som nämns i boken och kunde därför lätt relatera det jag läste i boken till verkligheten.

En produktkategori som jag tillfälligt hade ett stort intresse av var smarttelefoner. Under cirka tre månader i slutet av förra året sökte jag massor av information gällande smarttelefoner. Jag såg på Youtube-videon där man jämförde olika smarttelefonmodeller med varandra och fäste lätt uppmärksamhet vid olika företags marknadsföringsåtgärder. Slutresultatet av mitt intresse var att jag köpte en ny mobiltelefon. På grund av mitt intresse var jag mycket receptiv mot all marknadskommunikation gällande produktgruppen ”smarttelefoner”. Jag kommer säkert att ha nytta av en djupare förståelse av både mitt eget beteende som konsument och av marknadskommunikation i allmänna drag. Både som konsument och marknadsförare. 

Den här Nokia Lumia 920 demo videon visar vilken typ av information som finns tillgänglig på Youtube om smarttelefoner: http://www.youtube.com/watch?v=0lAi1fVfXl8


Litteratur:

Dahlen, M., Lange, F. (2003): Optimal marknadskommunikation. Liber Ekonomi: Malmö. S. 9-184. Delar I & II / Kapitel 1-7.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar