Boken Markkinointiviestintä: merkitys, vaikutus ja keinot skriven av
Pirjo Vuokko (2003) var på samma gång både intressant och lite tråkig.
Den behandlade väldigt omständligt marknadskommunikation och dess roll
samt dess verkningar, betydelse i byggandet av företagsimago eller brand
och det hur man planerar marknadskommunikation. På grund av dessa
grundliga beskrivningar finns det enligt min åsikt ändå ganska mycket
upprepning i boken. Det här var inte enbart en dålig sak
eftersom det hjälpte mig att bli medveten om det hur mycket potential
marknadskommunikation har om man försöker använda den på klokt sätt. Det
är förstås sant att allting inte kan kontrolleras men en noggrann
planering av marknadskommunikation hjälper att nå de där målen som man
har ställt upp i ett företag eller i en organisation. Jag är säker på
att jag skulle kunna senare använda den här boken som en hjälpmedel när
jag i framtiden sköter marknadsföring och speciellt
marknadskommunikation i kulturbranschen.
Jag lärde mig att marknadskommunikation delas till sex kategorier:
personligt försäljningsarbete, reklam, säljfrämjande åtgärder,
PR-verksamhet, publicitet och sponsring. Den följande saken borde
förstås vara självklart: all planering av marknadskommunikation måste
basera sig på planering av marknadsföring som för sin del måste grunda
sig på saker som definieras i organisationens strategi. Den här saken
anknyter också till begreppet integrerad kommunikation (eller
totalkommunikation) vilket betonar att alla medel av
marknadskommunikation måste stöda varandra och skapar en helgjuten
verkning. Speciellt i detta sammanhang måste man komma ihåg betydelse av
en fungerande intern kommunikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar