Maine - Menestystekijä skriven av Pekka Aula och Jouni Heinonen var en väldigt intressant bok. Såsom namnet berättar, behandlade boken rykte: vad det är, hur man kan "leda" rykte och varför är det så lockande för företag och organisationer att sträva efter ett gott rykte. Om man vill sammanfatta bokens innehåll i en mening, skulle det vara så här: ryktet består av sinnebilder men formar sig framför allt om akter.
Hur kan vi använda bokens lärdomar i vårt projekt? Säkert finns det någonting, speciellt nya idéer och synvinklar men i allmänhet måste man säga att Kungsvägens musiker verkar ha ytterst bra sätt att påverka sitt rykte: de vill agera i alla saker på bästa möjliga sätt. Kanske skulle man kunna lyfta lite fram dessa principer och akter som nu kan vara ganska osynliga så att det bra ryktet skulle sprida sig ännu vidare.
Bloggen someco.fi/blogi lärde mig många nya saker om användning av sociala medier. Som bakgrund kan jag berätta att jag själv inte är så bra med sociala medier. Jag hade till exempel inte vetat att det inte är tillåtet att ordna sådana "tycka om oss och delta i en tävling" -promotioner i Facebook (som man ser väldigt ofta) eller sedan borde man använda några av Facebooks egna, troligtvis avgiftsbelagda service. Om jag förstod rätt, går det ändå att ordna tävlingar om den själva tävlingen finns på en annan "plattform". Lite information om saken finns här someco.fi/someaktivointi men om man googlar Facebooks promotionsregler, finns det mycket information, åtminstone på finska.
Sedan hade jag inte heller vetat, att Facebook har börjat begränsa hur informationen sprider sig i Facebook. Ett citat som finns redan i Somecos blogg: "Yksittäisen Facebook-sivun tykkääjistä noin 15 prosenttia saa sivun viestit. Jos sivulla halutaan tavoittaa myös loput 85 prosenttia, näkyvyydestä on maksettava." Det här låter ganska radikalt, eller hur? Läs mer: http://someco.fi/blogi/2012/10/28/facebook-teki-tykkaajien-tavoittamisesta-bisnesta.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar